Bloog Wirtualna Polska
Jest 1 106 807 bloogów | losowy blog | inne blogi | zaloguj się | załóż bloga
Kanał ATOM Kanał RSS

Konspekt zajęć plastycznych w klasie III. Alicja Biernacka

niedziela, 01 października 2006 22:50
Skocz do komentarzy

Konspekt zajęć plastycznych w klasie III

 

Zagadnienia programowe: wprowadzenie nowych technik plastycznych, poszukiwanie bogatszych możliwości wyrazowych.

Ilustrowanie i wyjaśnianie przez wytwory plastyczne otaczającej rzeczywistości realnej i fantastycznej

Przedstawianie nastrojów i stanów uczuciowych inspirowanych przez marzenia, stany pogody, pory roku, utwory muzyczne.

Układ otwarty jako usystematyzowana możliwość powtarzalności motywu na płaszczyźnie lub w przestrzeni.

 

Temat: Tworzenie makiety łąki wiosennej techniką wycinanki półprzestrzennej.

 

Cele: Uczeń powinien

  1. Poznać technikę wycinanki przestrzennej
  2. Umieć skojarzyć usłyszane dźwięki z realnym miejscem.
  3. Wymienić kwiaty i owady najczęściej spotykane na łące.
  4. Zgodnie współpracować w grupie i komunikować się w celu osiągnięcia jak najlepszego efektu.
  5. Umieć, po wnikliwej obserwacji, obiektywnie ocenić estetykę prac kolegów i swojej.
 

Cele wychowawcze: W ramach wychowania kulturalnego zacieśniać więzy rodzinne.

W ramach działalności ekologicznej- szanować rośliny i chronić owady.

 

Metody:

Słowne- pogadanka

Eksponujące- ekspresyjna

Praktyczne- ćwiczebna

Oglądowe- pokaz

 

Formy organizacyjne: indywidualna

Grupowa jednolita

 

Środki dydaktyczne: zielone kartony ze styropianem, papier kolorowy, możyczki, klej, plastelina, druciki, albumy z owadami i kwiatami, nagranie dźwięków łąki, piosenka

 

Typ lekcji: wprowadzająca nowe treści

 operacyjna

 

Zasady kształcenia:

Z. samodzielności

z. związku teorii z praktyką

z. indywidualizacji i uspołeczniania.

 

Czynności nauczyciela

Czynności ucznia
Poproszę was teraz o zamknięcie oczu i w miarę możliwości zrelaksowanie się. Posłuchajcie przez chwilę nagrania i powiedzcie, z czym wam się te dźwięki kojarzą.N. włącza magnetofon (dźwięki łąki) Kto chciałby powiedzieć co usłyszał?     A gdzie można spotkać najwięcej pszczółek, muszek, koników polnych, świerszczy? Na łące, ale w jakiej porze roku? A jak wygląda łąka?   Jakie znacie jeszcze inne owady, oprócz tych wymienionych wcześniej? A jakie kwiaty spotyka się na łące?     Powiedzcie, czy wymienionym przez was kwiatom i owadom grozi wyginięcie i wobec tego są objęte ścisłą ochroną? Czy znaczy to, że można je specjalnie deptać, niszczyć, zrywać i wyrzucać, a owadom wyrywać skrzydełka, zabijać? A dlaczego?   Cieszę się, że macie takie mądre poglądy i że stosując je w życiu przyczyniacie się do ochrony środowiska. Wcześniej wymieniliście dużo kwiatów i owadów, które można spotkać na łące. W rzeczywistości jest ich dużo, dużo więcej. Gdyby ktoś był zainteresowany, zachęcam do obejrzenia tych książek. N. pokazuje „Album Owadów” i „Album Kwiatów” Posłuchajcie, dziś na zajęciach zrobimy sobie taką małą wiosenną łąkę. Będziecie pracować w grupach. Niech to będzie łąka jak z bajki, bardzo kolorowa. Jednak, żeby to była miła piękna łąka, jakich kolorów powinniśmy używać? Teraz rozdam wam takie ładne, zielone kartony, na których stworzycie małe łączki. Waszym zadaniem będzie wycięcie z tych jasnych, pogodnych kolorów płatków kwiatów, które potem należy przykleić do tych zielonych kartek. Przyklejamy tylko czubeczki, aby pozostała część płatka odstawała od kartonu. Można płatki lekko podkręcić.Pokaz pracy przez N. Niech wasze płatki będą różnych kształtów i wielkości. Żeby wyciąć na raz kilka płatków wystarczy złożyć papier kilka razy. Jednak pamiętajmy o oszczędnym wycinaniu z kartki.Pokaz. Na łące, oprócz kwitnących kwiatów są jeszcze…. Pokażę teraz jak zrobić takiego owada. Bierzemy kawałek plasteliny (również w dowolnych kolorach, bo to przecież łąka…) lepimy tułów, odwłok i łebek, i wsuwamy wycięte z papieru kolorowego skrzydełka. Wszystko mocujemy do drucika i odkładamy. Pod kartonem jest styropian. Gdy zalepicie już zielony karton kwiatami, wtedy powtykacie w różne miejsca druciki z owadami. Będzie to wyglądało tak, jakby owady fruwały nad łąką.Pokaz N. Czy wszystko jest jasne? Wobec tego przystępujemy do pracy. Pamiętajcie o tym, aby wasze prace były czyste i estetyczne, bez brzydkich plam z kleju.Porozumiewajcie się i ustalcie, kto ma co zrobić. Być może każdy chciałby robić i kwiaty i owady, ale można podzielić pracę. Część dzieci może zająć się tylko kwiatami i część owadami. Widzę, że wasze małe łączki są już prawie skończone. Co stworzyliście na dzisiejszych zajęciach? Technika, którą dziś pracowaliście nosi nazwę „wycinanka półprzestrzenna” A teraz sami oceńcie, która grupa wykonała pracę najstaranniej. Każdy indywidualnie przechodzi obok wszystkich prac i porównuje je, a następnie zatrzymuje się przy tej łączce, która mu się najbardziej podoba, ale nie można stawać przy swojej.  Najwięcej osób stoi przy łączce wykonanej przez grupę…..Rzeczywiście praca ta jest staranna, czysto i estetycznie wykonana. Grupa ta otrzymuje karteczki z napisem WSPANIALE. Pozostałe prace też są śliczne, wszyscy bardzo się staraliście- otrzymujecie karteczki z napisem PIĘKNE. A teraz połóżmy wszystkie łączki obok siebie, powstanie jedna, wspólna, trochę większa łąka.Podoba się wam?Chcielibyście teraz być na takiej łące i poodpoczywać sobie?A powiedzcie, kto jest najbliższą dla was, najbardziej kochaną osobą? Kilka osób powiedział, że mama.Kochacie swoje mamy!Jak im to okazujecie?   Jakie niedawno święto obchodziliśmy? Na pewno tego dnia byliście szczególnie mili i grzeczni. Wręczyliście mamom laurki z życzeniami i rękawice kuchenne, które sami uszyliście na technice. Ale jak myślicie, czy mamy byłyby zadowolone, gdybyście zaprosili je do naszej bajkowej łąki na odpoczynek? To wyobraźmy sobie, że nasze mamy odpoczywają sobie na naszej bajkowej łące, a my, żeby im umilić czas, weźmy się za ręce i zaśpiewajmy im piosenkę. Dzieci odprężają się, zamykają oczy i wsłuchują w utwór.    -         ja słyszałam pszczoły-         ja koniki polne-         ja bzyczenie muszek…

 Na łące  Wiosną i latem. Rośnie zielona trawa, kwitną polne kwiatki, fruwają różne owady. -         motyle, biedronki, osy, świerszcze -         maki, kaczeńce, stokrotki, koniczynę, margaretki, dzwoneczki, bratki

 nie, tych roślin i owadów jest bardzo dużo na łąkach i nie są pod ochroną. Nie, nie wolno   Bo miło jest przebywać na łące, wśród kolorowych kwiatów i bzykających owadów.                 jasnych, słonecznych, pogodnych                

-         owady 

 …z bajki.        

 Tak         Dzieci pracują w grupach. 

Małą łąkę.       Dzieci spacerują po klasie, obserwują prace i decydują się na zatrzymanie, przy ich zdaniem, najładniejszej łące.           Tak, bardzo.Tak, byłoby fajnie. Tata, mama, siostra   Tak!Pomagamy sprzątać, zmywać, dobrze się uczymy…

 Dzień Matki      Tak, na pewno chętnie by z nami poszły.  Dzieci stoją wokół makiety łąki, klaszczą w ręce i śpiewają piosenkę pt. „Na majowej łące”
Podziel się
oceń
3
0


środa, 23 lipca 2014

Licznik odwiedzin:  17 956  

Kalendarz

« lipiec »
pn wt śr cz pt sb nd
 010203040506
07080910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   

Głosuj na bloog






zobacz wyniki

Wyszukaj

Wpisz szukaną frazę i kliknij Szukaj:

Subskrypcja

Wpisz swój adres e-mail aby otrzymywać info o nowym wpisie:

Statystyki

Odwiedziny: 17956

Lubię to

Więcej w serwisach WP

Bloog.pl

Bloog.pl